Titel und Abstract folgen.
Ansprechperson: Elisabeth Hofmeister
Eintragung in den Einladungsverteiler und mehr Informationen auf der Seminarseite.
Hongyuan Xia (Cornell University)
hybrid (Raum tba/Zoom)
Titel und Abstract folgen.
Ansprechperson: Elisabeth Hofmeister
Eintragung in den Einladungsverteiler und mehr Informationen auf der Seminarseite.
Maria Roche (Harvard Business School)
hybrid (Raum tba/Zoom)
Titel und Abstract folgen.
Ansprechpartner: Daehyun Kim
Eintragung in den Einladungsverteiler und mehr Informationen auf der Seminarseite.
Colleen Cunningham (University of Utah)
hybrid (Raum tba/Zoom)
Titel und Abstract folgen.
Ansprechpartner: Elisabeth Hofmeister
Eintragung in den Einladungsverteiler und mehr Informationen auf der Seminarseite.
Max-Planck-Institut für Innovation und Wettbewerb
Das Munich Summer Institute (MSI) wird veranstaltet vom Center for Law & Economics der ETH Zürich, der Universität Lausanne, der Cornell University, dem Lehrstuhl für Technologie- und Innovationsmanagement der TUM, dem Lehrstuhl für Innovationsökonomie der TUM, dem Institut für Strategie, Technologie und Organisation (ISTO) der LMU München und dem Max-Planck-Institut für Innovation und Wettbewerb.
Weitere Informationen auf der Webseite des MSI
Max-Planck-Institut für Innovation und Wettbewerb
The workshop will cover the MSI’s three focus areas:
Like the Munich Summer Institute, the MSI Ph.D. Workshop will focus on quantitative empirical research. In the workshop, participants will present their working papers, receive comments from senior scholars, and discuss their papers with other participants. Participants are expected to have read all presented papers. The number of participants is limited to 12. Discussants will be senior scholars who participate in the Munich Summer Institute’s main conference.
Alexander Donges (Universität Mannheim)
hybrid (Raum tba/Zoom)
Titel und Abstract folgen.
Ansprechpartner: Michael Rose
Eintragung in den Einladungsverteiler und mehr Informationen auf der Seminarseite.
Ariel D. Stern (Hasso Plattner Institute)
hybrid (Raum tba/Zoom)
Titel und Abstract folgen.
Ansprechperson: Elisabeth Hofmeister
Eintragung in den Einladungsverteiler und mehr Informationen auf der Seminarseite.
Elie Sung (HEC Paris)
hybrid (Raum tba/Zoom)
Titel und Abstract folgen.
Ansprechpartner: Elisabeth Hofmeister
Eintragung in den Einladungsverteiler und mehr Informationen auf der Seminarseite.
Frank Nagle (Harvard Business School)
Online-Veranstaltung, auf Einladung, siehe Seminarseite
Recent advances in artificial intelligence (AI) technology demonstrate considerable potential to complement human capital intensive activities. While an emerging literature documents wide-ranging productivity effects of AI, relatively little attention has been paid to how AI might change the nature of work itself. How do individuals, especially those in the knowledge economy, adjust how they work when they start using AI? Using the setting of open source software, we study individual level effects that AI has on task allocation. We exploit a natural experiment arising from the deployment of GitHub Copilot, a generative AI code completion tool for software developers. Leveraging millions of work activities over a two year period, we use a program eligibility threshold to investigate the impact of AI technology on the task allocation of software developers within a quasi-experimental regression discontinuity design. We find that having access to Copilot induces such individuals to shift task allocation towards their core work of coding activities and away from non-core project management activities. We identify two underlying mechanisms driving this shift - an increase in autonomous rather than collaborative work, and an increase in exploration activities rather than exploitation. The main effects are greater for individuals with relatively lower ability. Overall, our estimates point towards a large potential for AI to transform work processes and to potentially flatten organizational hierarchies in the knowledge economy.
Ansprechpartner: Cheng Li
Eintragung in den Einladungsverteiler und mehr Informationen auf der Seminarseite.
Jiayi Bao (Mays Business School, Texas A&M University)
Online-Veranstaltung, auf Einladung, siehe Seminarseite
This study examines whether access to generative AI (GenAI) technologies affects entrepreneurial entry and, if so, how. We propose two mechanisms for a potential positive effect: (1) an augmentation channel that pulls prospective entrepreneurs into opportunity-driven entrepreneurship as they automate various peripheral tasks, and (2) an automation channel that pushes displaced wage workers into necessity-driven entrepreneurship as firms automate their core tasks. Leveraging the sudden release of ChatGPT, which democratized public GenAI access, we exploit industry variation in GenAI exposure for the science, technology, engineering, and mathematics (STEM) workforce in a difference-in-differences design. We find that GenAI access leads to increased incorporated entrepreneurship for individuals with higher GenAI exposure. Mechanism tests support the augmentation channel and reveal important heterogeneities in who benefits more from GenAI.
Ansprechpartner: Daehyun Kim
Eintragung in den Einladungsverteiler und mehr Informationen auf der Seminarseite.